Svenska kyrkans logotyp

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor
Beslut

 
Kyrkomötet
Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande

2006:3
 
 
Handlingsplan mot lönediskriminering
 

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motion 2006:13 i vilken föreslås att Kyrkostyrelsen skall ges i uppdrag att utreda skälen för de löneskillnader som finns mellan könen, mellan vignings-tjänsterna präst och diakon och mellan komministrar och kyrkoherdar. Vidare föreslås att Kyrkostyrelsen ges i uppdrag att arbeta fram en handlingsplan för att motverka löne-diskriminering. Enligt motionen är det främst skillnaden i lönesättningen mellan präster och diakoner som skall belysas. Utskottet föreslår att motionen skall avslås, då det inte är en fråga för Kyrkomötet att ta ställning till löneläget för olika yrkesgrupper inom Svenska kyrkan.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2006:13.

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2006:13 av Bertil Murray och Jan-Anders Ekelund, Handlingsplan mot lönediskriminering

1. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utreda skälen till de löneskillnader mellan könen, mellan de båda vigningsuppdragen präst och diakon och mellan komministrar och kyrkoherdar, som i dag finns inom vigningstjänsten.

2. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att arbeta fram en handlingsplan för att motverka lönediskriminering inom och mellan de båda delarna av vigningstjänsten.

Utskottet

Bakgrund

Löneskillnader mellan könen

I jämställdhetslagens (1991:433) 10 § ställs krav på att arbetsgivaren varje år skall kartlägga löner och analysera eventuella löneskillnader mellan kvinnor och män som utför arbete som betraktas lika eller likvärdigt. Skillnader i lön skall kunna förklaras med sakliga skäl. I annat fall skall enligt bestämmelsen förslag till åtgärder anges. Om löneskillnader vid analysen inte på ett sakligt sätt har kunnat förklaras skall arbetsgivare ha en kostnadsberäkning och tidsplan för att åtgärda dessa. Enligt 11 § skall arbetsgivaren varje år upprätta en separat handlingsplan för jämställda löner och där redovisa resultatet av kartläggningen och analysen enligt 10 §.

Svenska kyrkans församlingsförbund har i egenskap av arbetsgivarorganisation att bistå de kyrkliga arbetsgivarna med information om ny lagstiftning genom cirkulär, kursverksamhet och rådgivning. Församlingsförbundet tillhandahåller instrumentet Lönekartläggning i Svenska kyrkan, som är en modell för att genomföra lönekartläggning och för att kunna analysera orsakerna till eventuella löneskillnader. Modellen är en förenkling av JämO:s Analys Lönelots och är anpassad för Svenska kyrkans verksamhet.

Vidare finns i Församlingsförbundets Personalpolitiska utvecklingsavtal 2001 för det kyrkliga området vägledning för tillämpningen av jämställdhetslagen och som bilaga 2 till avtalet finns anvisningar för upprättande av jämställdhetsplan.

Vid 2001 års kyrkomöte behandlades en motion som föreslog att Kyrkostyrelsen skulle utreda frågan om tillämpningen av jämställdhetslagens krav på aktiva åtgärder för att utjämna och förhindra skillnader i lön och andra anställningsvillkor mellan kvinnor och män. Motionen avslogs av detta utskott i betänkande TU 2001:9. Utskottet fann att det saknades skäl för att ge något uppdrag till Kyrkostyrelsen eftersom Församlingsförbundet har ansvar för de frågor som togs upp i motionen och då det fick förutsättas att statistiska uppgifter om löneförhållanden för kvinnor och män anställda inom Svenska kyrkan skulle komma att redovisas i kommande jämställdhetsskrivelser till Kyrkomötet. Kyrkomötet biföll utskottets hemställan.

Till 2004 års kyrkomöte lämnade Kyrkostyrelsen i skrivelsen Jämställdhet i Svenska kyrkan (KsSkr 2004:6) en redovisning av jämställdhetssituationen i Svenska kyrkan. Redovisningen utgörs av statistiska uppgifter om förtroendevalda och anställda på olika nivåer i Svenska kyrkan. Vidare redovisas det arbete med jämställdhetsfrågor som har förekommit på Svenska kyrkans nationella nivå. Motsvarande redovisning lämnade Kyrkostyrelsen till 2000 års kyrkomöte. Bakgrunden till dessa två skrivelser är det beslut som 1998 års ombudsmöte fattade om att det en gång under varje mandatperiod skall lämnas en redovisning över jämställdhetssituationen och att det skall ske vid en sådan tidpunkt att denna kan få betydelse inför nästa kyrkoval. Vid behandlingen av 2004 års skrivelse konstaterade Kyrkolivsutskottet i sitt betänkande Kl 2004:1 att skrivelsen ger en bra bild av hur det förhåller sig med jämställdheten i Svenska kyrkan och att det är ett mångfacetterat arbete som bedrivits på nationell nivå med dessa frågor. Utskottet framhöll att även om en hel del redan uppnåtts inom detta område behövs en ökad medvetenhet och uppdrog därför åt Kyrkostyrelsen att sprida jämställdhetsredovisningen med en uppmaning till nomineringsgrupperna att beakta såväl kön som ålder inför nomineringar till kommande mandatperiod. Kyrkomötet biföll utskottets hemställan.

Löneskillnader mellan olika vigningstjänster

Arbetsgivarskapet för anställda inom församlingarna ligger på församlingarna/samfälligheterna. Arbetsgivarna har att följa de kollektivavtal som de kyrkliga arbetsmarknadsparterna slutit. I Kyrkans löneavtal 05 finns i § 1 ”Grundläggande principer för lönesättning”. Enligt dessa bestämmelser skall bl.a. ”lönen vara individuell och differentierad och avspegla uppnådda mål och resultat”. Vidare stadgas att ”Chefer är arbetsgivarens företrädare och har ett stort ansvar för att uppsatta mål nås och uppföljning av resultat sker. Det är särskilt viktigt att lönen för chefer på alla nivåer tydligt avspeglar hur satta mål uppfylls och de resultat som vederbörande uppnår.” Av löneavtalet Bilaga 1, § 1 framgår vidare:

Det är nödvändigt att arbetsgivaren har en lönepolitik och lokalt vidareutvecklar de lönesättningskriterier som ska gälla på arbetsplatsen. Dessa kriterier bestäms av vad nedan sägs samt med hänsyn till arbetsuppgifterna, svårighetsgraden i arbetsuppgifterna, arbetstagarens bidrag till verksamhetförbättringar, utbildningskrav, kunskap, kompetens, ansvar, befogenheter och den enskilde arbetstagarens sätt att uppfylla dessa krav. Ledningsförmåga, omdöme, initiativ, ekonomiskt ansvar, samarbetsförmåga samt idérikedom och innovationskraft skall beaktas vid lönesättning.

Vid 2003 års kyrkomöte avslogs en motion som föreslog att Kyrkomötet skulle uttala sig positivt för att diakoner bör ha lika löner som präster. Detta utskott motiverade sitt avslagsbeslut i betänkande TU 2003:3 med att det inte är en fråga för Kyrkomötet att ta ställning till lönerna för olika yrkesgrupper inom församlingarna. Utskottet hänvisade till det av parterna ingångna kollektivavtalet och att det där framgår att lönesättningen skall vara individuell och differentierad samt utgå från uppställda lönesättningskriterier.

Överväganden

Utskottet konstaterar att det inte är en fråga för Kyrkomötet att ta ställning till lönerna för olika yrkesgrupper inom Svenska kyrkan. Lönesättning av anställda är en kollektivavtals-fråga där arbetsgivarna har att följa de kollektivavtal som de kyrkliga arbetsmarknads-parterna har slutit. I bakgrundstexten ovan återfinns delar av Kyrkans löneavtal 05 av vilket framgår att lönesättning skall vara individuell och differentierad. Det framgår vidare att arbetsgivaren skall ha en lönepolitik och lokalt vidareutvecklade lönekriterier som skall gälla på arbetsplatsen. Dessa kriterier bestäms bland annat av arbetsuppgifternas svårighetsgrad, arbetstagarens bidrag till verksamhetsförbättringar, utbildningskrav, kunskap, kompetens, ansvar, befogenheter och den enskilde arbetstagarens sätt att uppfylla dessa krav. Vidare har arbetsgivaren att följa gällande lagstiftning och att vidta lagstadgade åtgärder. I jämställdhetslagen stadgas att arbetsgivaren varje år skall kartlägga löner och analysera eventuella löneskillnader mellan kvinnor och män som utför arbete som betraktas lika eller likvärdigt. Därtill kommer att Församlingsförbundet bistår de kyrkliga arbetsgivarna genom att tillhandahålla instrument för att genomföra lönekartläggning och för tillämpning av jämställdhetslagen.

Med anledning härav menar utskottet att det vore olyckligt om Kyrkomötet skulle ingripa i förhållandet mellan de kyrkliga arbetstagarna och arbetsgivarna. Utskottet anser därför att motionen skall avslås.

Uppsala den 28 september 2006

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

    Lena Källgren Rommel

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Margareta Carlenius, Göte Karlsson, Birgitta Halvarsson, Sigvard Raask, Solveig Ininbergs, Jan-Olof Grönlund, Gunnel Wingård Mellqvist, Anna-Karin Westerlund, Inger Lif, Lennart Kjellin, Hans-Olof Andrén, Torbjörn Bolander, Febe Björklund och Åke Blomqvist.

Biskoparna Christina Odenberg och Hans-Erik Nordin har deltagit i utskottets överläggningar.

Previous PageAlla betänkandenNext Page